Přišlo to na apríla, zní to jako apríl, ale není to apríl. Včera se na veřejnost dostalo další rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, který na další podnět spolku Děti Země – Klub za udržitelnou dopravu 31. března rozhodl znovu o zrušení rozsudku Krajského soudu v Ostravě, zrušil rozhodnutí ministerstva dopravy a vrací mu vše k dalšímu řízení. Stejně jako před měsícem jde o vydání stavebního povolení na část stavby „Silnice R48 Frýdek-Místek, obchvat“, jen se tentokrát týká jiného úseku a jiné etapy.

Ta je naštěstí už skoro hotová, dokonce se o některých úsecích spekulovalo, že by mohly být zprovozněny již od Vánoc, což se nakonec kvůli klimatickým podmínkám nepodařilo. Nyní však s ohledem na soudní rozhodnutí na některých stavebních objektech nebude moci být spuštěn zkušební provoz a u části stavby bude notorický obchvatový prudič Miroslav Patrik, předseda spolku Děti Země, nejspíš zase poukazovat, že by se tam stavebníci už neměli ani ukázat (psali jsme zde). Ředitelství silnic a dálnic zase bude argumentovat nutným zabezpečením stavby pro minimalizaci škod a úřadování, v němž zase budou Děti Země hledat skuliny, se znovu roztáčí. A vytáčí občany Frýdku-Místku, kterým se opět odsouvá termín, od něhož si slibují úlevu od tranzitní dopravy městem, která s sebou nese spoustu negativních důsledků, od znečištěného životního prostředí ve městě až po obtěžování hlukem. Právě hluková zátěž na obchvatu je přitom znovu záminkou pro obstrukce Dětí Země.

„Nyní již nemůžu napsat, že se jedná o bezprecedentní rozhodnutí soudu, ale dovolím si napsat, že šílenství pokračuje. Je smutné, že se historie po tak krátké době opakuje a náš soudní systém se neumí poučit z důsledků svého rozhodnutí. Opět nás čeká administrativní a právní peklo, věřím však, že se jej podaří překonat, tak jako se daří překonávat i v předchozím případu,“ vyjádřil se k dalšímu rozhodnutí Nejvyššího správního soudu náměstek primátora Jakub Míček (ANO), který má obchvat jako svěřenou kompetenci.

„Jasně se ukazuje, že do budoucna je na zákonodárcích, aby našli legislativní rovnováhu u veřejných staveb a občanských sdružení, které se vůči nim vymezují. Nyní to má do rovnováhy daleko a jsme svědky těchto absurdních situací, kdy státní ŘSD pod ministerstvem dopravy má skoro postavenou stavbu a má chybět něco od jiné státní instituce – hygienické stanice, která je pod ministerstvem zdravotnictví. Pak se nemůžeme divit, že se lidé ptají, v jakém státě to žijeme, když v podstatě jeden jedinec dokáže neustále nabourávat stavbu, o jejímž přínosu pro všechny zdejší obyvatele není pochyb,“ doplnil bývalý náměstek pro dopravu Karel Deutscher (ČSSD).