Přišlo to na apríla, zní to jako apríl, ale není to apríl. Včera se na veřejnost dostalo další rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, který na další podnět spolku Děti Země – Klub za udržitelnou dopravu 31. března rozhodl znovu o zrušení rozsudku Krajského soudu v Ostravě, zrušil rozhodnutí ministerstva dopravy a vrací mu vše k dalšímu řízení. Stejně jako před měsícem jde o vydání stavebního povolení na část stavby „Silnice R48 Frýdek-Místek, obchvat“, jen se tentokrát týká jiného úseku a jiné etapy.
Ta je naštěstí už skoro hotová, dokonce se o některých úsecích spekulovalo, že by mohly být zprovozněny již od Vánoc, což se nakonec kvůli klimatickým podmínkám nepodařilo. Nyní však s ohledem na soudní rozhodnutí na některých stavebních objektech nebude moci být spuštěn zkušební provoz a u části stavby bude notorický obchvatový prudič Miroslav Patrik, předseda spolku Děti Země, nejspíš zase poukazovat, že by se tam stavebníci už neměli ani ukázat (psali jsme zde). Ředitelství silnic a dálnic zase bude argumentovat nutným zabezpečením stavby pro minimalizaci škod a úřadování, v němž zase budou Děti Země hledat skuliny, se znovu roztáčí. A vytáčí občany Frýdku-Místku, kterým se opět odsouvá termín, od něhož si slibují úlevu od tranzitní dopravy městem, která s sebou nese spoustu negativních důsledků, od znečištěného životního prostředí ve městě až po obtěžování hlukem. Právě hluková zátěž na obchvatu je přitom znovu záminkou pro obstrukce Dětí Země.
![](https://fmseznam.cz/wp-content/uploads/2021/10/obchvat2.jpg)
![](https://fmseznam.cz/wp-content/uploads/2021/12/obchvne.jpg)
„Nyní již nemůžu napsat, že se jedná o bezprecedentní rozhodnutí soudu, ale dovolím si napsat, že šílenství pokračuje. Je smutné, že se historie po tak krátké době opakuje a náš soudní systém se neumí poučit z důsledků svého rozhodnutí. Opět nás čeká administrativní a právní peklo, věřím však, že se jej podaří překonat, tak jako se daří překonávat i v předchozím případu,“ vyjádřil se k dalšímu rozhodnutí Nejvyššího správního soudu náměstek primátora Jakub Míček (ANO), který má obchvat jako svěřenou kompetenci.
„Jasně se ukazuje, že do budoucna je na zákonodárcích, aby našli legislativní rovnováhu u veřejných staveb a občanských sdružení, které se vůči nim vymezují. Nyní to má do rovnováhy daleko a jsme svědky těchto absurdních situací, kdy státní ŘSD pod ministerstvem dopravy má skoro postavenou stavbu a má chybět něco od jiné státní instituce – hygienické stanice, která je pod ministerstvem zdravotnictví. Pak se nemůžeme divit, že se lidé ptají, v jakém státě to žijeme, když v podstatě jeden jedinec dokáže neustále nabourávat stavbu, o jejímž přínosu pro všechny zdejší obyvatele není pochyb,“ doplnil bývalý náměstek pro dopravu Karel Deutscher (ČSSD).
petr@fmseznam.cz