Jako příležitost ukázat celému národu tu absurdnost, že téměř hotová dálnice, na níž se může ukopnout poslední kužel a pustit tam auta na hotovou, komfortní, bezpečnou silnici, může přijít o platnost stavebního povolení, bere Ředitelství silnic a dálnic ČR den otevřených dveří obchvatu Frýdku-Místku.

Nejširší veřejnost zve už tuto sobotu 11. června od 10 do 17 hodin na jedinečnou šanci projet si zhruba tříkilometrový úsek nové dálnice D48 na kole, bruslích či koloběžce, což už nikdy poté nebude ze zákona možné. Na trase bude i pro pěší připraven zábavný program pro děti, ukázky techniky silniční, stavební i integrovaného záchranného systému, k tomu má vyhrávat kapela i DJ a má být při volné prohlídce stavby zajištěno také dostatečné občerstvení.

Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl na otázku, jaká je logika dne otevřených dveří pro veřejnost na stavbě, když soud obchvatu odebral právní platnost stavebního povolení a v podstatě jej zakázal zprovoznit, odpovídá: „Logika v tom samozřejmě není. Tyhle věci by se měly řešit v době přípravy, a ne čtyři roky poté, co byla ta stavba zahájena a měla v právní moci stavební povolení. To je hodně špatně. Ty lhůty by měly být daleko kratší a nemělo by docházet k tomu, že stavba, která je v tuto chvíli prakticky připravená ke zprovoznění, má zrušené stavební povolení, za mě z naprosto nepochopitelných a poměrně úplně absurdních důvodů.“

K termínům zprovoznění sdělil, že po opětovném nabytí právní moci stavebního povolení a s dodržením všech lhůt se zhruba 14. června mohou spustit znova veškeré práce, které musely být po dobu zrušení stavebního povolení přerušeny. Do konce června se má spustit alespoň část stavby ve směru od Ostravy, zprovoznit napojení od Olomouce se ale povede až později. „Já jsem optimista, myslím, že by to mohlo proběhnout v průběhu července, z hlediska opětovného nabytí právní moci stavebního povolení. Zhotovitel je připraven tuto stavbu dokončit do čtyř týdnů do plnohodnotného zprovoznění. V tuto chvíli je ten předpokládaný termín konec letošních prázdnin, kdy tu první etapu, včetně D56, budeme využívat v plnohodnotném profilu,“ sdělil, kdy už se částečně Frýdku-Místku odlehčí od tranzitní dopravy, Radek Mátl. Podle něj se navazující druhá etapa musí vypořádat s určitými časovými dopady nejen kvůli stejným problémům se stavebním povolením, ale i kvůli lokálnímu sesuvu na trase. „Děláme se zhotovitelem vše proto, abychom letos částečně stavbu zprovoznili, s velkou pravděpodobností jen v polovičním profilu. Přesto to bude dostačující, abychom tranzit, který tak obtěžuje místní občany, odvedli na tento dálniční obchvat ještě před zimou. Děláme vše pro to, aby se jezdilo po obchvatu Frýdku-Místku už na konci letošního roku,“ ujistil generální ředitel ŘSD.