Sociálními sítěmi rezonuje téma nedostatečně teplé vody, kterou ve Frýdku-Místku dodává městská společnost Distep. A někteří občané mají jasno – Distep na nich šetří, aby našetřil na hotel Centrum. Předsedovi představenstva Distepu Jiřímu Čudovi se tak vrací jeho „přiznání“ na zastupitelstvu, že na hotel mimo jiné padne stomilionová rezerva na „těžké časy“, kterou vytvářel při kasírování občanů za teplo.

Debatu nad teplou vodou v domácnostech ve Frýdku-Místku rozpoutal na facebooku Richard Široko Jelínek, který se spoluobčanů zeptal, zda se jim nezdá, že večer po 21 h. začíná protékat do našich domovů z Distep a.s. tak nějak málo teplá voda. „Dříve stačilo mít na teplou vodu otočené kohoutky napůl studená a teplá. A nyní, aby tekla opravdu více teplá, je kohoutek na maximu, kdy dříve v této pozici tekla voda doslova vařící. Tak červené vodoměry, jen se pěkně točte, ať máme velké zisky? Nebo jak tomu mám rozumět? Pro nemálo rýpavých inteligentních spoluobčanů, kteří jsou zde chytří jak rádio bez signálu, kteří reagují stylem ´tady si nestěžuj a ptej se na Distepu´, mám odpověď, že ano. Volal jsem nejprve na Distep, ale tam mi k tomu nikdo nedokázal odpovědět, že prý je vše ok, ať si překontrolujume trubky,“ popsal v příspěvku, aby záhy zjistil, že není se svou zkušeností a pohledem vůbec osamocený, naopak. Jasný závěr pak zněl: „Teče málo teplá voda, a aby byla opravdu teplá, musíme mít kohoutky na max, což se za rok brutálně projeví ve vyúčtování. Tečka.“

Jak teplá má voda být?

Méně jasno měli debatující lidé v tom, v jakém teplotním rozmezí by teplá voda vlastně měla být. Přitom samotný Distep má na tuto „často kladenou otázku“ tuto odpověď: „Zdrojem teplé užitkové vody pro odběratele je předávací stanice, kde dodavatel ohřívá studenou pitnou vodu z vodovodní sítě. Vyhláška Ministerstva průmyslu a obchodu určuje pro dodavatele povinnost udržovat parametr teploty teplé vody ve stanoveném limitu. Teplota vody na výtoku u spotřebitele musí být celoročně v rozmezí mezi 45–60°C, a to v době minimálně od 6.00 do 22.00 hodin mimo odběrní špičky.“

Praktiky šmejdů

Lidé se nicméně nezdráhají mluvit až o praktikách „šmejdů“, protože podle nich je horká voda v podání Distepu hodně široký pojem a červené kohoutky jim leckdy běží naplno, a ještě jim ani to nezajistí teplotní komfort. „A zkuste se podívat na vodoměry po sprchování. Studené 4x méně než teplé. Síla…,“ má odpozorováno například Miluše Bilasová. Lidé jednoduchou matematikou vidí jako nefér, že s méně teplou vodou jim vodoměr pro ni určený ukáže větší spotřebu, než kdyby opravdu horkou vodu pouštěli méně a regulovali ji studenou, a proto jsou ztratní. Tak jednoduché to ale není. Distep nemá moc důvodů být drobným kapsářem, na své si přijde vždy a o svůj zisk se bát nemusí. Má ze zákona dost široké pole působnosti, co vše může promítnout do cen, třeba i část investice do hotelu. Ve finále jde o spotřebované gigajouly, kterých je u přípravy vody s nižší teplotou spotřebováno méně, takže kalkul Distepu může být spíše v tom, že v kombinaci s více protočenými vodoměry na teplou vodu vychází cena za kubík opticky lépe.

Co tedy dělat

V internetové diskuzi byli občané, kterým se nízká teplota vody nezamlouvá, bezradní v tom, co s tím mají vlastně dělat. „Já jsem kvůli tomu volala na Distep už loni, řekli mi, že je možné, že zrovna proplachovali trubky. Když jsem řekla, že je to dlouhodobě, tak mě paní odkázala na družstvo, že u nich problém není. Že je možné, že to je nastaveno po desáté večer kvůli úspoře, a pokud to chceme změnit, tak řešit s družstvem, ale bude to tím pádem dražší. Každopádně prý tepla voda neklesne pod 40° a to prý běžně pro osprchování stačí. Na družstvo jsem po tomto už nevolala,“ svěřila se například Andrea Kajzarová.

Z toho vyplývá, že městské společnosti daný stav vyhovuje a sama jej aktivně nehodlá řešit, i když i ona sama by mohla na základě konkrétních podnětů vstoupit do jednání s partnery, s nimiž má podepsané smlouvy, ať už jsou to společenství vlastníků nebo bytové družstvo. Lidé proto musí tlačit na své zvolené zástupce těchto subjektů, aby situaci aktivně řešili. Ve výměnících by pak ve vzájemné součinnosti mohli nastavit parametry tak, aby občanům vyhovovaly lépe. Distep na to nástroje má, i na to, aby nastavení na průměrnou spotřebu posunul tak, aby i ve špičce, „kdy se všichni sprchují“, netekla spotřebitelům voda jen vlažná. Jenže někde se může dostat i na hranici výkonu stávajících zařízení, takže by k vykrytí špičky musel zainvestovat, nehledě na to, že druhou stranou mince je i rychlejší amortizace starých rozvodů, pokud má voda o nějaký ten stupeň navíc. Distep se však rozhodl pomoci bezradným radním a investovat miliony od občanů úplně jinak. Do hotelu Centrum. Pak se nelze divit komentářům lidí: „Někde se prachy na hotel Centrum ušetřit přece musí… (Filip Kubalák) nebo „Hotel Centrum se musí opravit…. musí se šetřit na zákaznících…“ (Martin Buzek).