ROZHOVOR | Jaromír Tobola, správce Kulturního domu Frýdek, je s tímto objektem spjatý už nějakých 17 let – tedy ještě i za éry Válcoven plechu, které se ve své době zbavovaly majetku nesouvisejícího s předmětem podnikání, a tak nemovitost získal současný majitel. Pamatuje tak mnohé, i koncert začínající kapely Kryštof s pouhými 239 prodanými lístky, ale přesto zažívá v covidové době – kultuře nepřející – dosud nepoznané. Musí se vyrovnat s krachem promotéra, který měl kulturní dům v dlouhodobém pronájmu (psali jsme zde), a vyhlíží lepší časy.

Lidé se na vás v poslední době houfně obraceli s dotazy ohledně zrušených představení a koncertů v Kulturním domě Frýdek a řešení kompenzací za prodané vstupenky. to odeznělo?

„Před každým termínem jednotlivých akcí se to stupňuje. Aktuálně jde například o Veletoč s Ivou Janžurovou a Evou Holubovou, hodně také Žena za pultem. Lidé zavolají na naše číslo, protože to je jediné, na které se mohou dovolat, ptají se, jestli vystoupení bude, nebo nebude, případně se domáhají vrácení vstupného…“

A vy musíte trpělivě vysvětlovat, jakou v tom hrajete roli…

„Ano. Vysvětlujeme, že jsme uzavřeli smlouvu o pronájmu velkého sálu a příslušenství Kulturního domu Frýdek s panem Rostislavem Meierem, který zároveň vlastní všechny navazující firmy zajišťující divadelní představení, koncerty, pořady pro děti, včetně prodeje vstupenek přes elektronický portál, s nimiž vlastník objektu nemá nic společného. Většina volajících už ale celkem ví, jak se věci mají, ale skoro všichni se ptají, jak mohou získat náhradu za vstupenky.“

A vy jim poradíte?

„Byť jsme sami mezi poškozenými, snažíme se, protože za každým telefonátem je člověk a nějaký příběh. Jednou je tam mladý člověk, jindy paní, co neumí s internetem. Někdy to není o jednom, dvou lístcích, ale třeba o starší dámě, která jich má rovnou deset, protože pozvala kamarádky, a teď neví, co jim má říct. Radíme, jak by mohli získat nějakou korunu zpátky přihláškou do insolvenčního řízení, což není tak náročné, jak si někdo myslí. Všechno se dá vyřešit elektronicky, lidé nemusí nikam chodit. Ale konec lhůty pro přihlášení pohledávek u insolvenčního řízení na Rostislava Meiera jako fyzickou osobu je už 7. února.“

Jak se vůbec díváte na jeho působení ve vašem kulturním domě?

„Nikdo nemohl tušit, že po 11 měsících budeme muset ukončit smlouvu pro jeho platební neschopnost. Spolupráce byla dobrá, rozjel to velice dobře. Nabízel divadelní představení za rozumnou cenu, měl smělé plány, dokázal realizovat i akce pro mladší publikum, pro děti i teenagery, měl široký záběr. Díky němu se tu ukázala jména jako Přeučil, Gondíková, Vaculík, Bočanová, Nečas z Okresního přeboru, Tomsa z Policie Modrava a další známé tváře. Ale na všem se podepsala covidová doba, nedostatečné kompenzace v kultuře a nakonec to jako promotér nezvládl.“

Dokážete jej nahradit a přijít s novou kulturní náplní?

„Pořád je to složité. Všichni promotéři mají strach, co bude, jsou velice opatrní. Vyčkávají, protože jinak podstupují obrovské riziko. Lidé si teď kupují lístky na poslední chvíli, ale vystupující chtějí alespoň část peněz s předstihem na pokrytí nutných nákladů. Když jsme ukončili spolupráci s panem Meierem, samozřejmě jsme oslovili všechny pořadatele, s nimiž se známe z minulosti, a je naší snahou znovu sál pronajímat. Mezitím ale byly kvůli platným opatřením zrušeny další významné položky v našem kalendáři, třeba Sportovní ples nebo Lašský bál.“

Takže v kalendáři zatím prázdno?

„Něco je v jednání, ještě stále je ve hře Šachový ples 11. února a na 23. dubna, týden po Velikonocích, počítáme s Hrozenbálem. Ale musíme počkat, jak dopadne jaro, jestli tu bude vládnout omikron nebo zase něco jiného, nebo už se vše konečně vrátí do normálu.“

Když se do té dlouhé řádky normálních let ohlédnete, co se vám vybaví jako první?

„Vrcholným zážitkem tu pro mě bylo druhé vystoupení kapely Kryštof, protože jsem je tu zažil i na začátku kariéry, kdy prodali pouhých 239 lístků. Přišly vesměs mladé holky, kterým se Krajčo podepisoval, kde si zamanuly, a podruhé už byla ta jeho posluchačská kategorie úplně jinde, a když se rozjel o půlnoci prodej lístků, tak do 15 minut to pro obrovský zájem spadlo a vyprodáno měli do 24 hodin. Richard Krajčo tu byl už dopoledne, všechno si to tady procházel, byl spokojený a koncert tomu odpovídal. Měl zánět hlasivek, bral antibiotika, ale stejně to zvládl perfektně a v úžasné atmosféře. Zůstal i po koncertě na sále, podepisoval se, fotografoval s lidmi. Vždycky jsem rád, když všechno takhle klapne, když se baví lidi a jsou spokojení i vystupující. Pak to je pro vás, který tu jste u všeho, co tomu předchází, až po poslední zamčení dveří, hodně dobrý pocit. Chtěl bych ho určitě znovu zase zažívat.“