Ředitelství silnic a dálnic obstarává v jarních měsících prostřednictvím údržby další etapu úklidových prací. Čištění komunikací i sběr odpadků probíhá sice celoročně, ale vyšší teploty přináší příjemnější pracovní podmínky a po ústupu sněhu ještě lépe vyniknou pohozené nebo odložené pozůstatky, které bohužel neubývají. Standardně se jedná o prasklé pneumatiky, ale pracovníci občas narazí třeba i na rakve, když řidiči nezaregistrují včas ztrátu střešního boxu.
Střediska správy a údržby dálnic rovnoměrně pokrývají dálniční síť a součástí jejich zázemí je i odpadové hospodářství, které řeší zodpovědnou likvidaci nashromážděného odpadu. „Dělníci neúnavně sbírají části vozidel a doplňkovou výbavu, po dálnicích běžně leží také obaly, nádoby, kusy nákladů atd. Úklidové čety se setkávají také s uhynulými zvířaty a nebezpečným materiálem, pro takové případy slouží speciální kontejnery,“ uvedl Miroslav Mazal z týmu komunikace Ředitelství silnic a dálnic ČR.
To hlásí, že běžné středisko údržby ročně recykluje, třídí nebo skládkuje zhruba 100 tun odpadu, který při provozu a údržbě dálnice vzniká. „Sběr probíhá pomocí strojů i ručně a zejména manuální úklid vyvolává řadu otázek nad chováním nezodpovědných spoluobčanů. Věříme, že převažuje snaha používat koše či popelnice přítomné na každé dálniční odpočívce a benzínové stanici,“ říká Miroslav Mazal.
petr@fmseznam.cz